bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

onsdag 18 maj 2016

Profeten Muhammad (frid över honom) omtanke för ummaht

Det finns återberättat från Ali en hadith som är klassad daef men som ändå refereras till på www.islamqa.com under en fatwa om vikten av att lära sina barn att älska Profeten;

”Träna dina barn att uppnå/få tre karaktärsdrag: kärlek till er Profet, kärlek till hans familj och recitation av koranen…” (Återberättad av al-Suyooti i al-Jaami al-Sagheer sid. 25; klassad daef av Albaani i Daef al-Jaami al-Sagheer sid 36 nr 251)

Hur ska vi få våra barn att älska Allahs Sändebud, Muhammad, må Allahs frid vara över honom? Speciellt om vår egen kärlek till honom är svag, vacklande eller obefintlig? Jag visste inte vad jag skulle tala om idag men så kom jag över några ord som handlade om Profetens kärlek och omtanke till ummaht och min kärlek till honom växte.

Ett av Profetens namn är nabio rahma…. Allah säger i den Heliga Koranen;

”Vi har sänt dig [Muhammad] enbart av nåd till alla folk.” 21:108


Barmhärtighetsprofeten och verkligen inget namn kan vara mer passande på vår Profet. För han älskade inte bara sitt ummah utan hyste hopp om vägledning för hela mänskligheten. Han gjorde allt i sin makt för att nå fram med budskapet om Tawheed. Han var inte bara en barmhärtighet mot muslimer utan till och med de som hatade honom, krigade mot honom och som gjorde honom illa.

När Profeten Muhammad vände sig till Taif i hopp om att finna människor som skulle ta emot budskapet men istället blev han jagad därifrån. I skyddet av en trädgård med blödande fötter utan någonstans att ta vägen vänder han sig till Allah. I respons skickar Allah bergens ängel som ber om tillåtelse att krossa Taif med de omgivande bergen. Vad var Profetens respons?  


”Nej, jag hoppas Allah ska föra fram från deras avkommor ett folk som endast dyrkar Allah, och inte sätter några gudar vid Hans sida.”

Vi finner honom omringad av fienden i slaget av Uhud. Medan han stryker bort blodet från sitt ansikte vilken dua är det han gör? 


”Åh Allah, förlåt mitt folk för de vet inte.”

Efter år av förtryck, krig och död, när han äntligen stiger in i Mecka och äntligen kan få hämnd på Quraish, vilka är hans ord till folket? 


”Jag ska säga till er det som Josef sa till sina bröder, ’Idag skall ingen tillrättavisning riktas mot er.’ Gå för ni är alla fria.”

Ingen hämnd sökte han för egen del, inte heller lyfta han sin hand mot vare sig slav eller kvinna. Profeten Muhammad var den mest barmhärtige och välvilligaste av människor, som önskade det goda för mänskligheten och var angelägen om deras lycka och framgång. Vi kommer inte finna ord mer sanna än Allahs ord som bevisar detta;

”ETT SÄNDEBUD har nu kommit till er, [en man] ur era [egna] led. [Tanken] att ni kan drabbas av straff tynger hans sinne, alla hans omsorger gäller er. Han ömmar för de troende, full av kärlek.” 9:128

Profeten kärlek till sitt ummah var stor. Vår kärlek till honom ska inte ha några gränser, vi ska älska honom till och med mer än vi älskar oss själva så som hadithen säger;

Umar ibn al-Khattab (som var en väldigt ärlig och rättfram person) kom till Muhammed och sa: ”O Allahs Sändebud! Vid Allah, jag älskar dig mer än allt förutom mig själv.” Muhammed sa till honom: ”Nej, O Umar, du kommer inte att uppnå fullständig tro förrän du älskar mig mer än dig själv.” Så Umar kom tillbaka och sa: ”Vid Allah, nu älskar jag dig mer än mig själv”. Muhammed sa då: ”Nu, O Umar.”

Det finns ett par ahadith som jag vill dela med er om den kärlek Profeten Muhammed, må Allahs frid och välsignelser vara med honom, hade för sitt ummah. Dessa små glimtar borde få oss att skämmas då han älskade oss så mycket medan vi glömmer bort att följa hans fotspår så ofta. Det finns återberättat att AbdAllah ibn Amr ibn al-Aas sa;

En dag när Profeten reciterade Koranen läste han verser där Profeten Ibrahim gör dua för sitt folk;

Jag skall därför [bara] räkna den som följer mig i tron till de mina; den som inte lyder mig [får hoppas på Din barmhärtighet], eftersom Du är ständigt förlåtande, barmhärtig. 14:36

Efter det läste Profeten ett annat stycke där Profeten Isa (Jesus) säger,


Om Du straffar dem är de ju Dina tjänare; och om Du förlåter dem är Du den Allsmäktige, den Vise." 5:118
Dessa verser berättar om två Profeter som söker Allahs förlåtelse och barmhärtighet för deras folk, Profeten höjde då sina händer och sa, 


”Åh Allah, mitt ummah, mitt ummah.”Allah, den Upphöjde och den Ärade, sa; ”Åh Jibril, gå till Muhammad, fastän er Herre vet bäst, och fråga honom varför han gråter.” Så Jibreel gick till honom och frågade, och Allahs Sändebud berättade för honom vad han hade sagt, fastän Han [Allah] vet bäst. Allah sa då, ”Åh Jibreel, återvänd till Muhammad och berätta för honom; ”Vi kommer att göra dig belåten vad gäller ditt ummah och vi ska inte låta dig bli missnöjd.” (Muslim 202)
Men det är inte den enda gången han bad för sitt ummah…Amir bin Sa´d berättar i en hadith om den dag då Profeten bad till Allah för sitt ummah om välgång i detta liv,

”…Jag frågade min Herre om tre saker och Han beviljade mig två och höll inne en. Jag bad min Herre att mitt ummah inte skulle gå under på grund av svält och Han accepterade det. Jag bad min Herre att mitt ummah inte skulle gå under genom att drunkna (så som syndafloden) och Han accepterade det. Och jag bad min Herre att det inte skulle vara någon blodsspillan mellan folket i mitt ummah men han accepterade inte det.” (sahih muslim 6906)

Inte bara det, Allahs Sändebud hade sitt ummah i tankarna under varje bön! Han gjorde dua för dig och mig i varje bön medan vi kan tycka att det är jobbigt och svårt att sända frid över honom. Det finns återberättat att Aisha sa,

”En gång när jag såg Profeten på bra humör sa jag till honom, ’Åh Allahs Sändebud! Gör dua till Allah för min skull!’
Så han sa, ’Åh Allah! Förlåt Aisha hennes tidigare och framtida synder, det som är dolt så väl som det som är öppet.”
Så jag började skratta så mycket att mitt huvud föll ner i Allahs Sändebuds knä utav glädje. Allahs Sändebud sa till mig, ’Gör min dua dig så glad?’ Jag svarade, ’Och hur skulle din dua inte kunna göra mig glad?’ Han svarade, ’Vid Allah, det är den duan jag gör för mitt ummah i varje bön.’” (Återberättad i Sahih Mawarid adh-Dhaman (1875) och Silsilah as-Sahihah (2254) Hasan al-Albani)
För de som inte sett honom men som ändå skulle följa hans väg bad han extra för. Det finns återberättat från Anas ibn Malik sa;

”[Tooba] Glatt budskap till de som trodde på mig och såg mig, och sjugånger glatt budskap till den som trodde på mig fastän han inte sett mig.” (Berättad av Ahmad i al-Musnad 3/155. De lärda har klassat den hasan li ghairhi. Den klassades sahih av al-Albani I al-Silsilah al-Saheehah 1241, en liknande hadith finns återberättad från flera olika sahaba.)
Al-Nawwawi sa I Sharh Muslim (2/176):

Vad gäller betydelsen av glatt budskap (tooba), ordet används även i Koranen och mufassireen har olika åsikter vad gäller betydelsen av Allahs ord


”Tooba (all form av glädje eller namnet på ett träd i Paradiset) åt dem och en lycklig återkomst [till Gud]!"  13:29
Det kan betyda lycka, framgång, glädje men även ett namn på ett träd i Paradiset. Vilken betydelsen än är så är det gott.

Profeten har till och med uttryckt en önskan om att få träffa dessa bröder som han aldrig skulle få chansen att se i detta liv. Det återberättas från Abu Hurayrah att Profeten Muhammad gick ut till begravningsplatsen och sa;

”Fred över det troende folkets boning, om Allah vill ska jag snart göra er sällskap. Min önskan är att se våra bröder.” De frågade, ”Är inte vi dina bröder, åh Allahs Sändebud?” Han sa, ”Ni är mina kompanjoner. Våra bröder är de som ännu inte dykt upp. Jag ska nå al-Hawd före dem.” De frågade, ”Åh Allah Sändebud, hur ska du känna igen de från ditt ummah som kommer efter dig?” Han sa, ”Förstår ni inte att en man som har en häst med vit bläs och vit strumpa bland helsvarta hästar kommer att känna igen sin häst?” De svarade, ”Självklart.” Han sa, ”De kommer att komma till mig med ljusa ansikten och lemmar (likt de vita märkena som en häst har) på grund av de spår wudoo lämnar efter sig, och jag kommer att nå al-Hawd före dem.” Muslim (249), al-Nasaai (150)
Den som vill ta del av denna dygd måste följa Profeten Muhammads vägledning och hålla fast vid hans sunnah, så att de kan vinna hans sällskap i Paradiset. 

Idag finns många som klagar över svårigheten att följa Profetens sunnah - det fastän han inte ville försvåra för oss. Om han kunde välja mellan två ting så valde han alltid det lättaste så länge det inte innebar något otillåtet, allt för att underlätta för oss. Så till och med i små saker var hans tankar hos oss, hans ummah. Abu Hurayrah berättade att Allahs Sändebud sade; 


”Hade jag inte trott att det var svårt för mitt ummah skulle jag befallt dem att använda miswak före varje bön.” (Bukhari och muslim) miswak
Att använda miswak är inget som kommer honom till nytta utan det var av omtanken för oss, hans ummah. Idag vet vi vikten av god munhygien och att använda miswak ger även belöning av att följa en sunnah.

Vi finner flera tillfällen i seerah då Profeten uttryckte omtanke för hans ummah, tillfällen då han var villig att offra allt bara ummaht överlevde, den grupp som skulle fortsätta att dyrka Allah. Profeten skulle kunna lagt allt åt sidan och fått allt en människa skulle vilja ha i denna värld;

I seerah läser vi när några av höjdarna från Quraish träffades i Kabah och kom på en idé. ’Utbah bin Rabi’a, en av ledarna, föreslog att de kunde erbjuda Profeten vad helst han ville ha av rikedomar om han bara höll tyst och inte kallade till det han trodde på.’Utbah gick till Profeten och sa, ’Vi har inte sett någon man från Arabvärlden, som bidragit med så mycket olycka som du har. Du har kränkt våra gudar och vår religion, beskyllt våra förfäder och de intelligenta männen för gudlöshet och synd, och du har skapat konflikter oss emellan. Du har försökt alla tänkbara medel för att förstöra vår relation till varandra. Om du gjort allt det här för rikedomens skull, i så fall ska vi samla Quraish alla rikedomar och ge dem till dig. Om det är ära och makt du är ute efter så ska vi göra dig till vår hövding. Om du vill bli kung så ska vi erbjuda dig det. Om du blivit besatt av en ondskefull demon som hemsöker och bestämmer över dig som du inte kan bli av med, då ska vi se till att skaffa fram den bästa och skickligaste av alla läkare för att bota dig.’ Profeten vägrade acceptera deras erbjudanden då det inte var sig själv han tänkte på. Hans mission var att sprida Allahs ord och rädda folket från en Eld vars bränsle är människor och stenar.

Det var inte oron över sig själv han hyste det var oron för ummat. Så pass att han bekymrade sig för deras frälsning på Domedagen. Han brukade till och med gråta utav fruktan för hur det skulle gå för ummaht i hopp om att Allah skulle hedra dem med Paradiset.

Allah har gett varje profet en begäran – en bön som blir accepterad. Abo Hurayrah berättar att Allahs Sändebud sa, 


”Alla profeter har fått en speciell dua som accepteras…” (Jami Tirmidhi, bok 48 hadith 233 sahih)
Tidigare Profeter har använt denna dua för att fråga om något som de verkligen velat se uppfyllas i detta liv. En del profeter använde denna dua mot sitt folk när de vägrat tro så som när Profeten Noh gjorde dua mot sitt folk, då han sa; 


"Herre! Låt ingen av dem som förnekar sanningen bli kvar på jorden; 71:26 därefter förstörde Allah den stad i vilken hela mänskligheten levde i.
Mosa gjorde dua mot Faraon, ”Åh Allah, vägled inte denna person”, och Faraon dog som en icke-troende.

Sulayman bad, "Herre! Förlåt mig [mina fel] och skänk mig sådan makt som ingen efter mig kommer att kunna utöva! - Du är den store Givaren."  38:35 och Allah gav honom styrka och makt som ingen tidigare haft.
Men vår ärade Profet Muhammad vilken dua gjorde han? Vad gjorde han med detta gyllene tillfälle?

Profeten sa;

”Allah har gett en dua till varenda profet och varenda Sändebud som han har lovat att uppfylla. Och varenda profet har använt sin dua till sig själv i denna värld, utom jag. Jag har sparat den och jag har inte gjort den och kommer inte att använda den i detta liv. Jag har behållit den för mitt ummah och jag kommer att använda den på Domedagen. Min dua kommer vara, ”Åh Allah, förlåt hela mitt ummah.”
Det här är den dua vår kära Profet har sparat, att alla som trodde på honom skall förlåtas. Allah kommer acceptera denna dua och varenda muslim kommer slutligen nå Paradiset. Det visar på hans stora kärlek gentemot oss, men frågan är vart är vår kärlek till honom?

På Domedagen kommer människorna se till de med högre status i hopp om att de ska underlätta för dem. Väntan på att Domen ska falla kommer vara så svår att de önskar att den ska börja. I en lång hadith från Anas ibn Malik: Allahs Sändebud berättade för dem; 

"När Domedagen börjar kommer människorna att surge with each other like waves. De kommer att gå till Adam och säga, ”Be för oss till din Herre.” Han kommer säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Ibrahem för han är Den Mest Barmhärtiges nära vän.” Så de kommer att gå till Ibrahim och han kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Moses för han är den som Allah talade till direkt.” Så de kommer att gå till Moses och han kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Isa för hans själ skapades av Allah och Hans Ord.” Så de kommer gå till Isa som kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Muhammad. ”Så de kommer att gå till mig och jag kommer att säga, jag passar för det.” Jag kommer att fråga min Herre om tillåtelse och Han kommer att ge mig tillåtelse, och Han kommer att ge mig inspiration till att yttra ord av prisning med vilka jag kommer att prisa Honom, ord som jag inte vet nu. Jag kommer att prisa Honom med dessa ord och falla ner till marken [sujood] framför honom. Han kommer att säga, ”Åh Muhammad, ta upp ditt huvud. Tala och Vi ska lyssna till dig, fråga och du ska få, gör förbön och din förbön ska bli accepterad.” Jag kommer att säga, ”Åh Herre, mitt ummah, mitt ummah!” Han kommer att säga, ”Gå och ta fram var och en som i sitt hjärta har eman stort som ett korn.”…detta kommer att ske igen och igen ända till fjärde gången då Profeten återigen kommer att falla i sujood och be med de ord han bett innan. Allah kommer då säga; ”Åh Muhammad, ta upp ditt huvud, säg och Vi kommer att lyssna, fråga och det kommer att besvaras, gör förbön och din förbön kommer att accepteras.” Han kommer att säga; ”Åh Herre! Ge mig tillåtelse att ta ut alla de som sa la ilaha illa Allah” Allah kommer då säga; ”Vid Min Allsmäktighet, Mäktighet, Stolthet och Storhet Jag ska ta ut alla de som sa la ilaha illa Allah.” (Bukhari 7510)
Så till och med de som sagt la ilaha illa Allah och menade det kommer slutligen komma ut från Helvetet.

I ljuset av dessa ahadith förstår vi Profetens ord när han liknade mänskligheten vid insekter som sökte eldens sken. Hur mannen som vaktade elden än försökte så föll insekterna in i elden på samma sätt insisterar vi på att falla in i elden medan Profeten försöker hindra oss genom att hålla fast oss vid midjan.  (sahih Bukhari 6483)

Profeten bad för sitt ummah, och han sökte Allahs hjälp genom att be Honom att göra denna nation ärad och visad barmhärtighet, ända till Allah besvarade hans bön och sa att hälften av folket i Paradiset, eller till och med mer, skulle vara från detta ummah.

På sin dödsbädd fanns Allahs Sändebud hos sitt ummah, då han fortsatte att upprepa orden, ummati, ummati.

Allah har satt mänskligheten först, före all annan skapelse, Profeten Muhammad satte sitt ummah före allt annat men frågan är på vilken plats lägger du Allah och Hans Sändebud? Under de dagar som kommit och gått vad har då varit viktigast i ditt liv?

Abu Hurayrah berättade att Profeten sa;

”Alla kommer att träda in i Paradiset utom de som vägrar.” Han blev frågad, ”Vem kommer att vägra?” Han sa, ”Den som lyder mig ska träda in i Paradiset och den som inte lyder mig vägrar [att träda in i Paradiset].” (Bukhari 158).
Jag vill avsluta med ett litet praktiskt råd; 

Al-Nadar ibn al-Haarith berättade att,


Jag hörde Ibrahem ibn Adham säga, ’Min far sa till mig, ’Åh min son, sök efter ahadith och varje gång du hör en och kommer ihåg den så ska jag ge dig en dirham. På så sätt lärde jag mig ahadith.”

Sidor jag använt mig av: 


Inga kommentarer: