bismillah

I Allahs den Nåderikes den Barmhärtiges Namn

måndag 24 september 2012

En man från Paradisets folk kommer stiga in näst...




En dag när Profeten Muhammad (sallallahu alaihi wa-sallam) satt i moskén tillsammans med sina kompanjoner sa han: ”Nu kommer en man från Paradisets folk att stiga in.” En man från al-Ansar steg in i moskén vatten från tvagningen droppade än från mannens skägg. I sin vänstra hand höll han sina sandaler.


Dagen därpå sa Profeten Muhammad (sallallahu alaihi wa-sallam) samma sak och samma man steg in i moskén.

Den tredje dagen upprepades det igen, Profeten Muhammad (sallallahu alaihi wa-sallam) sa att nästa man som stiger in är från Paradisets folk, samma man som stigit in de föregående dagarna steg in i moskén med vatten droppandes från sitt skägg och sandalerna i handen.

En utav männen som suttit i moskén under dessa dagar var Abdullah ibn Amr al-’As. Han utmärkte sig från de andra sahaba genom sin gudsdyrkan. Utav nyfikenhet av vad som gett denna man löftet om Paradiset gick han fram till honom och sa: ”Jag och min far har en konflikt och jag svor att jag inte skulle återvända på tre dagar och tre nätter. Skulle du kunna ge mig husrum under denna tid?” Mannen erbjöd sitt hem till Abdullah.
Om detta sa Anas: Abdullah berättade att han stannade hos denna man i tre dagar, under dessa dagar såg han honom aldrig be på natten men varje gång han rörde på sig i sängen kom han ihåg Allah genom att säga, ”Allahu akbar,” ända fram till fajr.

Jag hörde aldrig något ifrån honom utom det som var gott. När de tre nätterna var förbi sa Abdullah: ”Åh Allahs slav! Jag har inte lämnat min far och jag är inte arg på honom. Däremot hörde jag Allahs Sändebud (sallallahu aleihi wa sallam) prata om dig vid tre tillfällen. Han sa att en man från Paradisets folk skulle komma in och du var den som kom in varje gång. Jag stannade med dig för att ta reda på vad du gjorde så att jag kunde följa ditt exempel men jag har inte sett dig göra så mycket. Vad är det du gör som får Allahs Sändebud att saga de than sagt?”
”Det är inte mer än det du sett.” svarade mannen. När Abdullah började gå sin väg kallade mannen honom tillbaka och sa: “Ja, det finns inget mer än det du sett förutom att jag inte känner något ont mot andra muslimer eller avundsjuka för det Allah har gett dem.”
”Det är därför du omnämns ovh det är det vi inte kan göra,” svarade Abdullah.
 [Musnad Ahmad] 
 
Abo Huraryrah (radhi Allaho anhu) berättade att Profeten (sallallahu aleihi wa sallam) sa: ”Vid Allah, i Vars Hand min själ ligger, ni kommer inte träda in i Paradiset förrän ni tror. Och ni kommer inte tro förrän ni älskar varandra. Ska jag berätta för er om något som kommer få er att älska varandra? Sprid ut Salaam mellan er.” Ibn Abdul-Barr sa; ”Det här bevisar att Salaam kan avlägsna hat och skapa kärlek.” [Saheeh Muslim]

Inga kommentarer: